Rekommenderar arbetsgivaren
Överblick
Anställda: 100
Bransch: Produktion & tillverkning
VD: Johan Dahlström
Ta en titt på våra kontorsbilderkontorsbilder, karriärmöjligheterkarriärmöjligheter, lediga tjänsterlediga tjänster och mer nedan!
Visa mer Visa mindreÄr positiva till VD Johan Dahlström
HärjedalsKök Värderingar
Omdömen om HärjedalsKök
-
Varför trivs du?
"{{review.Plus}}"
Vad bör förbättras?"{{review.Minus}}" "{{review.Minus.substring(0, 15) + '...'}}"
Karriär på HärjedalsKök
HärjedalsKök är idag över 100 anställda varav 60 personer inom säljsidan ca 40 inom produktion och med säljkontor i över hela Sverige. Vi producerar allt själva i egen fabrik i Funäsdalen vilket säkrar kvalitet produktutveckling och leveranser. Säljarna är spridda över hela landet men uppdelade i regionala team. Många av våra medarbetare har arbetat hos oss sedan början på 2000-talet, men vi söker alltid säljare, är du intresserad kontakta oss.
Utmärkelser
HärjedalsKök har under åren fått flera utmärkelser. Bl.a. har vi blivit utsedda till Årets gasellföretag i Dagens Industri, fått den stora björnen av Härjedalens kommun som Årets företag i kommunen två gånger och röstades fram av de 110 deltagarna på Founders Alliance affärslunchevent som det mest intressanta tillväxtföretaget.
Att arbeta som köksexpert på Härjedalskök är ett fantastiskt jobb. Du får jobba i lag med många både duktiga och inspirerande människor men samtidigt självständigt och under eget ansvar. Möjligheterna till utveckling, både som säljare och ledare är större än på nästan alla andra arbetsplatser.
Arbetet passar dig som vill ha ett fritt och flexibelt jobb – och har självdisciplinen att klara av det. Du planerar själv din arbetsvecka så att du uppnår maximala resultat. Du slipper stämpelklocka, men du måste kunna jobba när kunderna kan nås och när de kan träffa dig för hembesök.
Vad jobbet innebär
Arbetet består i huvudsak av att arrangera selekterade utställningar där du får kontakt med intresserade köpare. Du gör sedan hembesök, där du kommer fram till den bästa lösningen för just den kunden. Efter att du skickat mått och andra data till vår fabrik, kommer en montör och installerar det nya köket åt kunden.
Vi lägger stor vikt vid din förmåga att sätta kunden i centrum och att du förstår vikten av att våra kunder skall bli 100% nöjda!
Hos oss kan du trivas, och gör skillnad!
På HärjedalsKök har vi ambitionen att göra varje arbetsdag trevlig. Vi lyckas nästan alltid. Att lyckas hos oss behöver inte vara att en kund köper våra luckor, även om vi såklart vill det. Att lyckas hos oss kan lika gärna vara leendet i ett ögonblicks möte med en nöjd kund, få beröm från en kollega eller att få den kompetens vi får genom vår köksskola.
Att lyckas är roligt, det smittar. Vi värdesätter att få berömma varandra, att ge och ta kritik. Vi brukar säga till varandra att vi har världens bästa jobb.
Hos oss kan du även verkligen göra skillnad för människor genom att hjälpa dem att lyfta hemmets medelpunkt - köket såklart - till nya höjder. Här ser du ett exempel på ett kök, före och efter, vårt arbete:
Att arbeta på HärjedalsKök är lite av en livsstil, men också som att ha en ”andra familj”.
Hjärtligheten och omtanken för varandra är påtaglig och varm.
Att jobba som säljare
Som säljare har du minst sagt ett utmanande arbete, som påminner om känslan av att driva ett eget företag med skillnaden av att ha anställningstrygghet och en bred supportorganisation i ryggen. Du tillhör ”försäljningens elitserie” och kommer definitivt att utveckla din säljkompetens med stöd av den erfarenhet som HärjedalsKök besitter på området.
Din vardag präglas av stor frihet under ansvar. Du planerar din dag, vecka, månad själv och därmed din arbetstid, så länge som du gör vad som förväntas. Din möjlighet att påverka din lön är stor, där du har en grundtrygghet i en fast del och sedan en genomtänkt rörlig provisionsdel. Ökar du din säljkompetens och din arbetsinsats så kommer du märka detta tydligt i ditt lönekuvert. Det är helt upp till dig!
Som säljare på HärjedalsKök kommer du representera ett starkt varumärke som gått från att vara en utmanande uppstickare på köksmarknaden till att vara marknadsledande inom segmentet att renovera köket på befintliga skåp. En affärsidé som växer sig allt starkare i samma takt som influenserna av hållbar utveckling och kloka konsumtionsvanor präglar vårt samhälle. Dessutom får du en produktportfölj fylld med svensktillverkad design.
Att jobba inom produktion/administration
Skulle du arbeta i vår produktion i Funäsdalen, eller med vår administration, så kommer du att omges med många underbara arbetskollegor, som har väldigt kul både på arbetet och ibland utanför. Säljorganisationen och produktion/administration är nära sammansvetsade och är tydligt beroende av varandra. Hur väl vi tillsammans lyckas genomför våra uppgifter är vad som kommer att avgöra hur lyckosamma vi fortsätter att vara i framtiden.
Våra förmåner
Vi vill att våra medarbetare ska trivas och ha det bra. Därför erbjuder vi dem följande förmåner;
- Friskvårdsbidrag
- Sjukförsäkring
- Årlig konferensresa för ”seniorsäljare” till exempelvis Sicilien, Palma, Island, Kap Verde etc.
- Kollektivavtal
- Arbetskläder/profilkläder
- ”Kickoffer”, julfester och andra sammankomster under året.
Vi på HärjedalsKök sitter inte nöjda. Vi vill ha ”ledartröjan” och leda utvecklingen på köksmarknaden idag och framåt!
På HärjedalsKök jobbar duktiga, passionerade och engagerade medarbetare. Här får du möte två av dem - Caroline och Peter!
Caroline Torstensson - säljare i Blekinge
CAROLINE LYCKAS TACK VARE DRIVKRAFT OCH ENGAGEMANG
När Caroline Torstensson fick syn på platsannonsen där HärjedalsKök sökte säljare i Blekinge, kände hon sig träffad när hon såg företagets värdeord – mod, passion och ansvar. Hon sökte, och fick jobbet. Tack vara sin passion, självdisciplin och framåtanda lovordas hon nu inom företaget.
När Caroline Torstensson sökte jobbet som säljare på HärjedalsKök insåg hon att hennes erfarenhet av köksförsäljning, med bland annat arrangerade köksvisningar och inbokade hembesök på meritlistan, var ett plus. Samtidigt blev hon fundersam över en formulering längre ner i platsannonsen som löd: ”Säljerfarenhet är självklart en fördel men inte nödvändigt för att du skall lyckas tillsammans med oss”.
– Då tänkte jag att min erfarenhet kanske inte räknades lika mycket, utan att det bara handlade om vilken person man är, vilket driv man har och vilket engagemang man visar, berättar Caroline Torstensson.
Men oron var obefogad. Caroline fick jobbet. Det visade sig även att hennes erfarenhet av köksförsäljning vägde tungt. Särskilt som hon därigenom snabbt kunde komma in i arbetet.
– Caroline jobbar också lite ensamt i Blekinge, och då kändes det tryggt att hon hade koll på vad det handlar om. Så på så sätt var hon en väldigt bra kandidat, säger Björn Enelid, som är personalansvarig på HärjedalsKök och den som anställde Caroline.
Under senvintern hade företaget satt ut en annons på Arbetsförmedlingens hemsida. Ett femtontal personer visade intresse. Efter kortare samtal på telefon fick tio av dem komma på intervju. När Caroline hamnade i intervjustolen utstrålade hon både drivkraft, pondus och en positiv inställning, minns Björn Enelid.
Enligt Björn var det många som sökte tjänsten som fastnade för ordet ”passionerad”, så även Caroline. En egenskap som han tror är nödvändig i ett jobb där säljaren hela tiden reglerar sina egna arbetstider.
– Det här jobbet är nästan som att driva ett eget företag: du ska ordna visningar och hitta egna kunder, och då måste du vara väldigt disciplinerad, men också passionerad, säger han.
En annan formulering i annonsen som fick kommentarer var att kunna ”prata med bönder på bönders vis och med de lärde på latin”.
– Det är en viktig del i att vara en bra säljare att kunna möta och ta alla typer av människor. Och eftersom vi gör hembesök är det extra viktigt, säger Björn Enelid som idag är mycket nöjd med valet av Caroline, då hon på kort tid har mer än överträffat förväntningarna.
– Hon gör ett jättebra resultat och är otroligt framåt. Hon vågar utmana sig själv, säger han.
Vad tror då Caroline att det var som gjorde att hon fick jobbet?
– Det var nog efter intervjun, när jag sa till dem att ”om ni väljer mig nu, så ska ni i alla fall veta att ni får en jättebra tjej”. För då visade jag att jag vågar ta för mig, och att det är lite go i mig, säger hon.
Hur ser behovet av säljare på HärjedalsKök ut framöver?
– Det är stort! Vi ska fortsätta växa. Men vi rekryterar bara om det känns riktigt, riktigt bra, säger Björn Enelid.
Om Caroline Torstensson:
Ålder: 30 år
Boende: Karlskrona
Utbildning: Samhällsprogrammet med internationell inriktning på gymnasiet.
Arbetslivserfarenhet: Har jobbat inom servicerelaterade yrken sedan 14 års ålder.
----------------------------
Peter Rudehov - säljare i Värmland
FRÅN SLOW STARTER TILL STJÄRNSÄLJARE
Före detta hockeybacken Peter Rudehov lyckades efter en motig start på HärjedalsKök vända matchen och hör idag till företagets toppsäljare. Tillsammans med sin familj har han skapat ett vinnande team.
Peter började jobba som säljare på HärjedalsKök i april 2010. Han hade då ingen erfarenhet av köks- eller möbelbranschen men som erkänt duktig bilförsäljare trodde han inte att det skulle bli några problem alls att sälja kök. Det visade sig dock initialt lättare sagt än gjort.
– Det gick inte alls som jag hade tänkt mig. Visserligen startade jag med över 100 000 kr i försäljning första veckan som jag stod på egna ben, men sedan gick det trögt. Jag hade svårt att hitta kunder och visade en osäkerhet när jag väl var hemma hos kund. Men jag gav mig inte så lätt. Min säljledare Jonas Holgersson sa till mig: ”Det finns ingen i detta företag som jobbar så mycket som du”, minns Peter. Att det blev många timmars jobb, för lite pengar, var också ett orosmoln för Peters fru Eva.
– Hon tyckte jag jobbade alldeles för mycket, och hon fick dra ett jäkla lass där hemma. Vi hade några rejäla duster, men till slut kom vi i alla fall överens om att jag skulle ge jobbet en ärlig chans.
Men det fortsatte gå trögt. Peter var en slow starter. Efter att ha jobbat i motvind i ett drygt halvår fick han ett säljkrav av Mathias Abrahamsson (vd), ett ultimatum för att han skulle kunna fortsätta inom företaget. Det tog skruv.
– Jag tänkte att nu ska jag allt visa honom och alla andra. Det var inte många som trodde på mig förutom min säljledare Jonas och jag själv. För mig handlade det helt enkelt om att riktigt bestämma sig. Jag satte som mål att varje kund jag är hemma hos ska jag sälja till. Jag gjorde det till ett mantra, sade till mig själv säkert 10 000 gånger på vägen i bilen till kunden. Och det funkade! Jag ökade snabbt från 50 procent i avslut till 95 procent.
FAMILJEN MED PÅ BANAN
Efter de inledande osäkra åtta månaderna vände det rejält för Peter. Idag ligger han stadigt i fem i topp bland HärjedalsKöks säljare. En viktig faktor i Peters framgångar är familjen. Från att frun Eva i början var kritisk och tyckte han jobbade för mycket har de gått till att vara ett tight team som hjälps åt, är engagerade i varandras drömmar och siktar mot gemensamma mål. Jobbet som säljare kan ofta vara ensamt, men som den gamle lagspelare Peter är, insåg han snart vikten av att ha de andra i familjen med sig.
– Min fru Eva har det lugnare med sitt eget jobb vintertid, så hon undrade om hon inte kunde bistå mig i mitt arbete. De timmar och det engagemang som hon lägger ner i form av dokumentering, hantera bokningar eller hjälpa till med lappning, gör att jag hinner med att sälja mycket mer effektivt, säger Peter.
Familjen har stadigt satt upp gemensamma delmål att sträva mot. Det riktigt stora målet nu är att kunna bygga ett stall hemma på gården. Eva arbetar med hästar, och ett eget stall skulle innebära att hon kan ha sitt företag hemma, något som skulle förändra livsstilen för hela familjen.
– Det är det som det handlar om, att kunna skapa den livsstil man själv vill ha. Om du kan få med dig alla nära och kära och dra åt samma håll, då blir det så mycket lättare, säger Peter.
MER EFFEKTIV
Med ordning, struktur, och hjälp av familjen, har Peter blivit mer effektiv. Och samtidigt som han upplever att han inte behöver jobba lika många sena kvällar som tidigare så har han fortfarande inget emot att åka iväg och göra kundbesök på helger.
– Jag gillar att åka hem till en kund på en lördag eller söndag förmiddag! Alla är så glada och positiva när de är lediga, de känner ingen stress. Det är svårt att missa en försäljning då, säger han och ler.
Om Peter Rudehov:
Peter har vunnit ett antal månadsbjörnar som bäste säljare. Han har även vunnit björnen för ”Årets engagemang” med motiveringen:
”Med en beslutsamhet och självklarhet som få, avviker denna säljare inte en millimeter från den planerade vägen. Familjen är alltid med på båten. Ibland med bonuslappar i händerna och ofta som support på marknaden. De läser självklart säljlistan. Alla är med”.
Privat är Peter uppvuxen i hockeytokiga Värmland och mycket av hans ungdom kom att handla om puckar, klubbor och is. Han stod på ett par skridskor första gången i fyraårsåldern och lade av som aktiv spelare i tjugoårsåldern, men Färjestad är fortfarande laget i hans hjärta. Grillorna åker allt som oftast på då han idag är med och tränar sonen Williams hockeylag. Han bor med familjen i ett nybyggt hus ute på landet två mil norr om Karlstad.
Lediga jobb på HärjedalsKök
-
Postad: {{job.DatePublushed}}
{{job.Name}}
- {{job.Location}}
- {{job.Employment}}
- {{job.ApplicationDeadline}}
Lediga jobb på HärjedalsKök
HärjedalsKök jobb: Vill du se vilka jobb vi har just nu?
Bilder HärjedalsKök
HärjedalsKök jobb - En inblick i hur det är att jobba på HärjedalsKök: 75 omdömen, 4 lediga jobb, 29 löner och kontorsbilder. Läs vad det anställda tycker och få en bättre inblick i HärjedalsKök som arbetsplats baserat på information som finns publicerat av nuvarande och tidigare anställda på Careereye.se