| Ort:Stockholm | Typ:Heltid |
| Bransch:Administration, ekonomi, juridik | Sista ansökningsdag: 2026-01-09 |
| Hemsida: https://www.kriminalvarden.se/ |
I rollen som kansliadministratör hanterar du inkommen post och e-post samt administration av ärenden och dokument, såsom remisser och transporthandlingar. Du ansvarar för diarieföring av ärenden och handlingar. Du sköter administrationen av sektionens interna hemsida (Krimnet) och ansvarar för mötesadministration inom sektionen. Du genomför egenkontroller inom sektionens ansvarsområde och stöttar sektionschefen med beredningsadministration inom området. Vidare hanterar du förfrågningar från allmänheten, andra myndigheter och media om att få ut allmänna handlingar. Du stödjer och utbildar interna medarbetare i hantering av handlingar, diarieföring och användning av digitala verktyg. Dessutom deltar du aktivt i enhetens utvecklings- och kvalitetssäkringsarbete. Sektionen i Farsta planerar att öppna under maj 2026 och större delen av din introduktion kommer att hållas vid transportsektionen i Solna under våren. Sektionen i Farsta är belägen i Farsta Strand. I sektionen kommer det att jobba cirka hundra kriminalvårdare och ett antal administratörer och handläggare. Verksamheten kommer att ledas av en sektionschef tillsammans med tre kriminalvårdsinspektörer.
Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu fler medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter. Transportavdelningen (TA) har i uppdrag att transportera och övervaka frihetsberövade personer. Det är Kriminalvårdens klienter som förflyttas mellan häkten och anstalter, till domstolsförhandlingar och sjukhus med mer. TA transporterar även frihetsberövade personer åt exempelvis Polisen, Statens institutionsstyrelse, Migrationsverket och psykiatrin. Lär mer här: https://www.kriminalvarden.se/fangelse-frivard-och-hakte/kriminalvardens-transportavdelning/ Till vår nyöppnade transportsektion i Stockholm (Farsta) söker vi nu dig som vill arbeta som kansliadministratör. Intervjuer kommer att ske fysiskt på plats i Solna Fredagen den 23 Januari.
Arbetet som administratör är en service och kvalitetssäkringsfunktion som kräver att du är noggrann, har förmåga att arbeta både självständigt och i nära samarbete med övriga inom sektionen men även med andra aktörer inom som utanför myndigheten. Du har en god samarbetsförmåga och tydlig i din kommunikation. Du är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du gör korrekta avvägningar och prioriteringar samt är självgående. Du har lätt att anpassa dig till ändrade omständigheter. Du tar initiativ, sätter igång aktiviteter och uppnår resultat. Eftersom verksamheten i Farsta är under uppbyggnad förväntas du upprätta rutiner och arbetssätt för kansliadministrationen för verksamheten. Vi söker dig som har: • Gymnasieskolekompetens i form av slutbetyg eller gymnasieexamen, gärna administrativ eller ekonomisk inriktning, alternativt annan utbildning i kombination med relevant erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. • Erfarenhet av arbete som administratör inom offentlig förvaltning • Mycket god kunskap att uttrycka sig väl i tal och skrift på svenska • Mycket god datorvana och förmåga att arbeta i Word samt Excel • Kunskap i något dokument- och ärendehanteringssystem Det är meriterande om du har: • Erfarenhet av diarieföring och hantering av allmänna handlingar • Erfarenhet av arbete inom Kriminalvården • Erfarenhet av att arbeta med dokument- och ärendehanteringssystem • Erfarenhet av pedagogiskt arbete • Kunskaper inom regelverk för hantering av allmänna handlingar
Kriminalvården har valt att ta bort det personliga brevet och ersatt det med urvalsfrågor som är relevanta för tjänsten. Svaren i urvalsfrågorna och CV ligger till grund för om du är kvalificerad att gå vidare i processen. För att bli aktuell för anställning inom Kriminalvården krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande lämplighet, omdöme, säkerhets- och sekretessmedvetande och att du följer gällande lagar. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som gäller för Kriminalvårdens verksamhet. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. För att arbeta hos oss behöver du genomgå en säkerhetsprövning i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning innefattande en säkerhetsprövningsintervju med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Vid säkerhetsprövningen utreds du som person, din bakgrund och dina relationer ur ett säkerhetsperspektiv. I samband med din anställningsintervju får du mer information om säkerhetsprövning och eventuella blanketter att skriva under. https://www.kriminalvarden.se/jobba-hos-oss/rekryteringsprocessen/sakerhetsprovning-vid-rekrytering/ Befattningen kan innebära krigsplacering vid Kriminalvården. Läs mer om krigsplacering på: https://www.kriminalvarden.se/jobba-hos-oss/rekryteringsprocessen/krigsplacering/ Individuell lönesättning tillämpas. Provanställning kan komma att tillämpas. Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.